onsdag 30 januari 2013

Månadens sötsak

Igår satt jag och läste lite på nätet när jag snubblade över månadens sötsak på bloggen söta saker, där hon varje månad lägger ut ett tema som man kan baka, och naturligtvis så måste jag ju använda ytterligare en ursäkt för att få baka ;-) Månadens sötsak för januari är MJUKA KAKOR. Även om jag är en chokladälskare till hjärta och sinne och därmed borde gjort en chokladsockerkaka, så har jag alltid älskat en saftig fyriskaka - en sockerkaka med äppelskivor på toppen. Denna veckan har jag också haft lite dille på morotskaka, så jag tänkte att jag kunde testa att slå ihop dem! en sockerkaka smaksatt med kanel och äppelmos med instoppade äppelskivor!
Resultatet var verkligen gott! smaken är lätt kanel med genomgående smak av äppelmos som kompletteras av äppelbitarna. Den var luftigt kompakt med en tendens till smulighet, men irritationen över smuligheten vägdes upp av den väldigt goda smaken. Att äta kakan väckte minnen från när jag var liten, då jag brukade äta äppelmos med mannagrynsgröt :-)

RECEPT

150gr smör mjukt
2.5 dl socker
2 ägg
2 tsk bakpulver
4 dl mjöl
2 tsk kanel
2 dl äppelmos (köpt)
2 äppel
extra kanel och socker
25 gr smör

Vispa smör och socker någorlunda krämigt. Häll i ägg och vispa en stund tills äggen fluffat till sig. Blanda ihop bakpulver och mjöl och häll detta i äggblandningen, börja vispa och samtidigt häll till sist i äppelmos. Var försiktig att inte överarbeta degen utan det hela skall bara vispas ihop. Lägg i sockerkaksform (använde avlång brödform). Skala och skiva äpplet. Tryck i bitarna i smeten. Pudra över kanel och socker. Skiva över smöret. baka i ca 45 min 175 grader.

Jag återkommer med bilder

2 kommentarer:

  1. Kul idé! Jag har lekt med tanken på en äppelkaka med rårivna äpplen i ett tag, men ditt recept med äppelmos verkar kanon, tänker mig att smaken verkligen slår igenom då.

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Den var verkligen god. Den ändrade karaktär också och blev saftigare med mer framträdande kanelsmak, när den legat någon dag.

    SvaraRadera