onsdag 27 februari 2013

Månadens sötsak: februari

Det är redan dags för månadens sötsak igen, och temat för den här omgången är 70-talet. Jag själv är född tidigt 80-tal så jag missade tyvärr hela den eran och har inte en susning om vad som skulle kunna bakas. Det enda jag mindes från när jag var liten, som vi åt i överflöd hemma, var inlagda persikor med vispad grädde. Men det måste ju finnas något mer? jag kolla igenom mina kokböcker och jag hittade faktiskt en från senare 60-talet. Den var väldigt intressant att läsa måste jag säga. Boken förespråkade ingredienser som går helt emot dagens trender. I ett recept så stod det att man i just detta recept var tvungen att använda smör annars skulle kakan inte bli lika bra, men att de annars tyckte att man skulle vara kostnadseffektiv och använda sig av margarin istället. I dagens samhälle är det helt tvärtom - man förespråkar användningen av äkta smör. Annat som boken också förespråkade var konserverad frukt av alla de slag, inklusive det recept som jag använde mig av. Idag i princip alla recept är det färsk frukt som gäller.

Jag bestämde mig för att baka en baba au rhum - en fransk romtårta. Receptet var inte vad jag hade förväntat mig. Det blev liksom ingen sockerkaka men inte heller någon bullaktig kaka. Men rommen tog överhand alldeles för mycket. Så här i efterhand hade jag tagit mycket mindre rom i sockerlagen, och istället smaksatt kakan med en skvätt rom och russin, och ätit bara grädde till.

BABA AU RHUM
ringform på 2 liter

smet:

  • 20 g jäst
  • 5 msk ljummen mjölk
  • 1 msk socker
  • 3 ägg
  • 0.5 tsk vaniljsocker
  • ca 250 g mjöl
  • 50 g smör

sockerlag:

  • 2.5 dl vatten
  • knappr 3 dl socker
  • ca 1 dl rom


serveras med 2 dl vispad grädde och konserverad frukt.

Rör ut jästen i den ljumma mjölken. Tillsätt socker, ägg, vaniljsocker och mjöl. Arbeta degen väl tills den är smidig (men det gjorde ärligt talat inte jag). Lägg smörklickar ovanpå degen och låt den jäsa ca 45 min. Om degen är för kladdig så smörj händerna med olja eller smör. Tryck ut degen i en välsmord form. Ställ i den i ugnen i 10 min på 225 grader, därefter ca 20-30 min i 175 grader. Gör sockerlagen. Ta ut kakan ur formen och pricka den med en sticka, för att sedan lägga till baka den igen.
Häll ingredienserna till sockerlagen i en kastrull och koka samman den tills den blir lite "seg" (kan dra en tråd mellan fingrarna). Häll i rommen. Häll sedan sockerlagen över den färdigbakade kakan. Då och då hälls sockerlagen ifrån och öses över kakan igen.

Till kakan serveras konserverad frukt och vispad grädde och vid serveringen läggs konserverad frukt i mitten och vispgrädde runtomkring (jag dekorerade med inlagda körsbär och grädde).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar