söndag 31 mars 2013

Månadens sötsak: Mars

Det är återigen dags att baka månadens sötsak, på intitiativ från bloggen söta saker. Temat för mars månad är muffins. Först satt jag och funderade över huruvida jag skulle försöka hitta på något nytt recept, exempelvis så låter cheesecakemuffins hysteriskt gott! Men jag insåg att för mig så vill jag nog att en muffin bara är en vanlig enkel muffin och inga krusiduller. En muffin har en massa potential att bli annat än endast en muffin: sätt på lite fluff av något slag och den förvandlas till en cupcake, eller gröp ur den och fyll den med sylt och toppa med grädde och vips så har man en liten minitårta!

Som sagt - en vanlig enkel muffin i all sin ära, och vad tycker jag är godast?? Jo, en chokladmuffin!!
Jag trillade över detta på martha stewarts hemsida och tycker detta recept är helt fantastiskt - de är de bästa chokladmuffins som jag någonsin ätit. De är lagom fluffiga och lagom chokladiga och väldigt saftiga.

CHOKLADMUFFIN
3/4 cup kakao
3/4 cup mjöl
1/2 tsk bakpulver
200 g osaltat smör rumstemperatur
1 cup socker
3 stora ägg
1 tsk vaniljextrakt
1/2 cup grädde (gräddfil, creme fraiche, yoghurt - beroende på vad man har hemma)

180 grader 12-15 st (antalet beror på hur stora man gör dem)
Vispa smör och socker fluffigt.
Tillsätt ett ägg i taget, vispa noga.
Tillsätt vanilj
Blanda ihop torra ingredienser
Till sätt mjölblandningen och grädden. Börja och sluta med mjöl.
Fyll 3/4 av formarna
20-25 min tills tandpetare blir ren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar