måndag 15 april 2013

Månadens sötsak: April


Månadens sötsak, på initiativ av bloggen söta saker, är denna omgång färgen RÖD! Det tyckte jag var himla roligt, synd bara att jag i efterhand hade velat gjort tårtan lite annorlunda. Men jag lägger upp den ändå, för främst gjorde jag den inte för smakens skull utan faktiskt dess utseende. När jag tänker på färgen röd tänker jag nämligen på rosor, så jag ville göra en tårta som var full av rosor av smörkräm. Första gången jag såg detta fantastiska fenomen var på bloggen i am baker där hon även visar en tutorial hur man kan göra detta själv - och jag skämtar inte, det är hysteriskt ENKELT att göra och det gick SNABBT! Efteråt kände jag mig till och med lite lurad, det var så roligt att göra detta så jag ville ju göra mer :-)

Jag passade även på att testa lite nya recept. Jag letar nämligen efter lite ny inspiration till lite nya tårtor, som jag bland annat skall använda till mitt dessertbord inför min födelsedag. Det var även första gången som jag spritsade rosor. Med andra ord en väldigt experimentfull tårta! Det var lite väl söt för min egen smak, men andra tyckte att den var god. Det blir en fortsättning följer på frostingen, den har potential! Bottnen kräver en god kakao som är väldigt chokladig. Jag hade helt fel kakao så den blev lite besk tillsammans med kaffesmaken, men den är saftig och intressant och värd att testas. Smörkrämen borde varit mer röd också, den är lite väl rosa.

BOTTEN (från sweetapolita men med vissa ändringar)
220 g mjöl
400 g socker
90 g kakao
2 tsk bikabonat
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 ägg
120 ml kokt stark kaffe
354 ml grädde
119 ml vegetabilisk olja

Blanda alla torra ingredienser i en skål och rör runt tills det är blandat. Häll i alla våta ingredienser och vispa tills det blandats. Dela upp i två formar (beroende på hur stora formar - jag använde två stycken 24 cm). Grädda 175 grader ca 25 min. Ta en provnål och den skall vara torr. Var försiktigt att inte överbaka. Tiden är väldigt beroende på vilken form som används så sitt gärna och vakta ugnen mot slutet.

KONDENSERAD MJÖLKFROSTING (från raspberricupcakes men med vissa ändringar)
350 g osaltat smör
400 g florsocker
250 g sötat kondenserad mjölk
Några droppar vaniljarom
Röd pastafärg (använd annars vanlig hushållsfärg)

Vispa smör, tills det börjar ljusna i färgen. Vispa ner florsocker och låt vispa en stund och till sist häll i den kondenserade mjölken och vanilj, och vispa lite till. Om man vill ha en och samma färg på hela tårtan så blanda i färgen redan nu annars vänta. 

SÄTT IHOP TÅRTAN
Lägg en botten på ett fat. Lägg på ett lager smörkräm. Lägg på ytterligare en botten. Färga nu resten av smörkrämen, och täck tårtan med ett tunt lager (tårtan kommer att smula rätt mycket). Lägg resten av krämen i en sprits med stjärntyll och starta spritsa!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar