torsdag 30 maj 2013

Månadens sötsak: maj

Jag älskar detta tillbehör - hallonchokladganache, och är mitt bidrag till månadens sötsak. Personen bakom "månadens sötsak" har även en kommande bok - "sött från förr" (stort grattis!). Mitt lilla tillbehör använder jag ofta och mycket. Smaken är intensiv hallon med chokladtoner. Man kan känna både hallonen och chokladen samtidigt. Den är också väldigt mångsidig - man kan välja att ha den som ett lager i tårta, i macarons, på muffin eller kladdkaka.

Recept HALLONCHOKLADGANACHE
Hallon (frysta) efter passering och kokning 132 g
66 g grädde
132+66=198 g Mörk choklad smält
smör

Passera hallonen i en sil ner i kastrull och koka en stund så att smaken intensifieras. Blanda med smält choklad. Mjuka av med grädde och mixa (med stavmixer) i en liten klick smör.

Börja med att se hur mycket hallon som blir över efter att de passerats och kokat en stund. Mina vägde 132 g. Hälften av detta skall vara grädde, alltså 66 g. Det skall vara lika mycket choklad som grädde och hallon tillsammans, alltså 198 g choklad.




Kladdkaka med hallonchokladganache ovanpå, och en macaron med hallonchokladganache som fyllning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar